محاسبات کمپرسور:
جهت محاسبات کمپرسور بعد از تعیین ظرفیت مورد نیاز بار گرمایی می تواند به
جداول کمپرسورها یا نرم افزارهای این شرکت که در سایت موجود است مراجعه و
انتخاب کمپرسور گردد جهت اطلاعات بیشتر و نیاز به مطالعه درباره چیلر می
توانید کتابخانه شرکت پیشگامان صنعت سرمایش را در اختیار بگیرید.
بعد از عبور و انتقال گاز توسط کمپرسور به قسمت پرفشار یا دیس شارژ عمل
گرما دهی گاز انجام می گیرد مکانیزم گرمادهی در کندانسور چیلر با شرایط ذیل
تعریف می گردد.
کندانسور آبی : در کندانسور آبی با توجه به انتقال گاز به عنوان حامل گرما
مبرد طرف لوله کندانسور آبی قرار می گیرد و مایع گرما گیر آب در داخل لوله
های کندانسور در جریان است و باعث سرد شدن کندانسور می گردد. در کندانسور
آبی نیز مثل اواپراتور دارای لوله مسی پرس شده (والس زده شده) است سایز
لوله های کندانسور آبی معمولا سایز یا اینچ می باشد و قسمتی اینروکروپ در
پشت لوله قسمت گاز انجام شده است.
فشار کار کندانسور آبی بین 180 تا 240 پی اس آی می باشد معمولا کندانسور
آبی دارای یک عدد سوپاپ اطمینان با فشار کارایی 280 پی اس آی می باشد
چنانچه فشار گاز از 280 پی اس آی بالاتر برود بجای صدمه به والس کندانسور
سوپاپ اطمینان کندانسور عمل نموده و گاز تخلیه وفشارکاهش می یابد.
کندانسور هوایی:
در کندانسور هوایی با توجه به عمل رانش گاز و قانون شارل گیل وساک باافزایش
فشار دمای آن هم افزایش می یابد در داخل فضای کندانسور چیلر با افزایش
فشار دمای آن با تناسب نوع مبرد و چارت TS مبرد از دمای محیط بالاتر می رود
.
و داغ شدن لوله های کندانسور و انتقال گرما به فین ها و با عبور جریان هوا
از روی فین ها انتقال حرارت به محیط انجام می گیرد کندانسورهای هوایی از
نظر شکل و تیب به کندانسورهای هوایی افقی ـ عمودی ـ وی ـ دبلیو و فلت تقسیم
می شوند تعداد فن ها برحسب محاسبات و ظرفیت و طراحی سازنده از یک فن تا 12
فن متغیر است قطر فن بین 40، 50 و 60سانتیمتر متغیر می باشد.
فشار کار کندانسور هوایی با توجه به نوع کمپرسور متغیر می باشد در کندانسور
که با کمپرسور پیستونی کار می کند فشار بین 180 تا 240 پی اس آی است.
در این نوع سیستم ها نباید فشار کار کمپرسور از 240 پی اس آی افزایش یابد
چون این نوع کمپرسورها بصورت رفت و برگشتی عملکرد دارد باعث فشار شدید به
بوش های موتور گژن پین ها و یاطاقان های متحرک می شود.
در نتیجه استهلاک شدید موتور را بدنبال دارد در کمپرسورهای جریان یکنواختی
نظیر کمپرسورهای اسکرو ـ اسکرال فشار گاز دستگاه تا 300 پی اس آی یا گاها
تا 350 پی اس آی قابل تنظیم می باشد.
بهره برداری به دو صورت می باشد بهره برداری تهویه مطبوع بهره برداری دائم
کار سالانه در تهویه مطبوع، بهره برداری بصورت فقط مصرف تابستانه می باشد
ولی در بهره برداری دائم سالانه نکته خیلی مهم و حائز اهمیت بحث تغییرات
دمایی در زمستان است
نسبت به تابستان و یا طی روز و شب زمستان باشد که تغییر شدید فشار کندانسور
چیلر را به دنبال دارد که این تغییر شدید باعث کاهش فشار در اواپراتور و
در نهایت راندمان سیستم چیلر با توجه به جداول TS گازهای مبرد می گردد.
برای یکنواخت نگه داشتن فشار کندانسور آبی با استفاده از خاموش و روشن کردن
فن و یا استفاده از المنت داخل تشتک کندانسور دمای آب کندانسور چیلر بین
دمای 32 تا 28 درجه سانتیگراد تنظیم می گردد.
در کندانسور هوایی چیلر با خاموش کردن فن ها با استفاده از خاموش و روشن
کردن فن و یا استفاده از المنت داخل تشتک کندانسور دمای آب کندانسور بین
دمای 32 تا 28 درجه سانتیگراد تنظیم می گردد در کندانسور هوایی چیلر با
خاموش کردن فن ها با استفاده از پرشیر سوئیچ می توان فشار دیس شارژ را بین
180 تا 240 پی اس آی در کمپرسورهای پیستونی و در کمپرسورهای اسکرو یا
اسکرال بین 180 تا 350 قابل تنظیم نمود.
قطعات کنترلی:
در چیلرهای تراکمی نوع مبرد گاز
از های اندلوپرشیر، اویل پرشیر، گیج های فشار ـ آنتی فریز ـ فلو سوئیچ ـ
سیستم اینترلاک پمپ یا فن های کندانسور چیلر ـ سیستم ترمو دیسک سیم پیچ به
عنوان کنترل کننده های سیستم تبرید می توان نام برد.در سیستم پمپ داون
الزامی می باشد تادر هر بار خاموش شدن سیستم بحث تخلیه کامل گاز از
اواپراتور بطور کامل انجام گیرد.
اگر بخواهیم سیستم خوب و کارا داشته باشیم بایستی به نکته کلیدی ذیل بعد از
تنظیمات اکسپنشن ـ تمیزی فیلتر ـ انتخاب درست ظرفیت سیستم تبرید با توجه
به نیازباربرودتی ـ پر بودن سیستم از گاز مبرد بحث مهم تمیزی کندانسور آبی
چیلر یا کندانسور هوایی درست بودن جهت فن ها ـ محل درست نصب کندانسور هوایی
و سیر کوله صحیح هوای اطراف کندانسور هوایی را لحاظ نموده و دائم کنترل
نمائیم.
چیلرسازان
دستگاه چیلر چیست:
- چیلر جذبی آب و آمونیاک
- چیلر جذبی آب و لیتم بروماید
چیلر به دستگاهی که بتواند سیالات را با روش سیستم تراکمی و غیر تراکمی شیمیایی سرد و تغییر دما ایجاد نماید گفته می شود.
چیلراز حیث نوع تولید سرمایش : چیلر با فرآیند شیمیایی – چیلر تراکمی
دسته بندی چیلر از نظر نوع مصرف : مصرف چیلر در صنایع تهویه و تبرید – مصرف
چیلر در صنایع تولیدی صنعتی – مصرف دستگاه چیلر در صنایع دارویی و خاص و
مصرف چیلر در صنایع غذایی
در قسمت چیلر از نظر نوع تولید سرمایش با سیستم فرآیند شیمیایی می توان به
چیلر با مبرد آمونیاک و آب و چیلر با مبرد آب و لیتیوم بروماید
چیلر های تراکمی :
از نظر مبرد می توان به چیلرهای آمونیاکی – چیلر های مبرد فریون – و چیلر های با گاز مبرد سازگار با محیط زیست
چیلر های تراکمی با دسته بندی کمپرسور : چیلر با کمپرسور پیستونی در این
نوع معمولا با کمپرسور۴۰اسب در حالت تک و دو تایی و شش تایی طراحی شده است
ولی با کمپرسور ۵۰اسب و ۶۰اسب تا ۱۲۰اسب پیستونی موجود است ولی استقبال نمی
گردد.
چیلر با کمپرسور اسکرو در این نوع کمپرسورها با توجه به تنوع حجم دبی جابه
جایی مبرد برای هر کمپرسور در صورت نیاز به چیلر با توان کیلو وات برودت
زیاد از این نوع سیستم پیشنهاد می گردد لذا سقف کیلووات مشخص تعریف نمی
گردد بیشترین کمپرسور اسکرو ساخت شرکت بیتزر با کیلو وات…… می باشد.
چیلر با کمپرسور توربینی یا تیغه ای که از این نوع کمپرسورها در سیستم
تهویه مطبوع به ندرت در تناژهای بزرگ دیده شده است ولی در تناژ های کوچک
نوع خانگی قابل مصرف است .
چیلر با کمپرسور سانتی ریفیوژ:
در این نوع از چیلر ها با توجه به نوع کارایی و عملکرد همانند
کمپرسورهای اسکرو در تناژ تبرید های با کیلووات بالا قابل استفاده می باشد
ولی در ایران به ندرت دیده شده است که قابل مصرف باشد.
چیلر با کمپرسور اسکرال در این نوع چیلر ها که بیشترین کاربرد را در مصارف
کیلو وات پایین دارد در چیلرها نوع خانگی کاربرد فراوان دارد.
دمای تنظیمی چیلر جهت مصارف تهویه مطبوع عموما بین ۶تا۱۲درجه سانتی گراد می باشد .
در چیلرهای تراکمی رفت و برگشتی از نوع پیستونی آب خنک و هواخنک کن فشار ها به شرح ذیل است :
فشار ساکشن بین ۷۷تا ۵۵ پی اس آی می باشد.
فشار دیس شارژ بین ۲۴۰تا ۱۸۰ پی اس آی می باشد.
در چیلر تراکمی از نوع جریان یکنواخت مثل چیلر با کمپرسور اسکرو و اسکرال فشارها به شرح ذیل است :
فشار ساکشن بین ۷۷تا ۵۵ پی اس آی می باشد.
فشار دیس شارژ از ۱۸۰تا ۳۵۰ پی اس آی می توان تنظیم نمود.
سیکل های جریانی در چیلر :
در چیلر ها بخصوص چیلر های آب خنک سه سیکل سیرکولاسیون سیال و در چیلر های خنک دو سیکل سیر کولاسیون سیال وجود دارد .
سیکل اول چیلر: شامل فن کوئل ها یا هوا ساز (کویل ) می باشد که آب در فن
کوئل بعد از گرم شدن به سمت دستگاه چیلر توسط پمپ هدایت شده و در اواپراتور
چیلر با توجه به سیال گرماده در اطراف لوله های گاز سرد قرار گرفته و
گرمای سیال به داخل گاز سرد لوله ها منتقل می شود .
سیکل دوم چیلر : سیکل گاز مبرد است که بعد از گرماگیری آب به طرف
کندانسورهوایی یا آبی توسط کمپرسور چیلر رانده شده و در کندانسور هوایی یا
آبی چیلر متراکم می گردد و در کندانسور هوایی گاز اطراف کندانسور قرار
گرفته و سیال گرماگیر از وسط لوله های کندانسور آبی عبور گرد و آب داغ شده
نتیجه گرماگیری گاز مبرد چیلر به سمت برج خنک کن با پمپ برج پمپاژ شده در
برج خنک کن پس از هوا دهی به آب و دفع گرما در محیط و سرد شدن آب به
کندانسور آبی چیلر برمی گردد.
اجزاء دستگاه چیلر : اجزاء دستگاه چیلر شامل : اواپراتور چیلر – سیستم لوله
کشی گاز سرد چیلر – سیستم لوله کشی گاز داغ چیلر سیستم لوله کشی خط مایع –
کندانسور هوایی یا آبی چیلر – تابلو برق چیلر – شاکی چیلر – کمپرسور
اواپراتور چیلر : اواپراتور چیلر بایستی از نوع آبی باشد در غیر این صورت
نام دستگاه دیگر چیلر نیست اواپراتور ها از نظر ظاهری به نوع پوسته لوله و
اواپراتور چیلری صفحه ای معروف هستند.
در اواپراتور پوسته لوله چیلر براساس ورودی گاز از نظر تعداد اکسپنشن –
تعداد خروجی لوله ساکشن و پالس رفت و برگشت تقسیم بندی می گردد .
در اواپراتور صفحه ای چیلر نیز براساس تعداد ورودی گاز اکسپشن – خروجی لوله
ساکشن به اواپراتور پلیتی چیلری تک مداره یا دو مداره تقسیم بندی میگردد.
در نوع اواپراتور پوسته لوله چیلر لوله های مسی که از وسط لوله اواپراتور
میگذرد با روش پرچ شدن به بدنه فلز آهن با دستگاهی به نام والس آب بندی می
گردد والس ها براساس شماره بندی که تقسیم می گردد دسته بندی می شوند لوله
مصرفی در اواپراتور پوسته لوله چیلر معمولا نمره ۸/۵ می باشد .
برای تبادل بیشتر در داخل لوله مسی اواپراتور چیلر در مسیر رفت گاز شمس خورشیدی آلمینیوم جا سازی میگردد.
که جهت تبادل بهتر گازبه مسی استفاده کاربرد دارد.
کمپرسور :
در کمپرسور های چیلر با توجه به دسته بندی کلی از نظر ظاهری کمپرسور
چیلر ها به دو دسته تقسیم می شوند کمپرسورسی می هرمتیک – کمپرسور هرمتیک
کمپرسور هرمتیک به کمپرسورهای مونتاژ شده قرار گرفته شده در داخل کپسول با
طرح سازنده را کمپرسور هرمتیک می گویند . یک کمپرسور هرمتیک ممکن است
پیستونی – اسکرو – اسکرال – تیغه ای (توربینی ) باشد.
کمپرسور سی می هرمتیک : به کمپرسور چیلر که بصورت پیچ و مهره قطعات روی هم
مونتاژ شده است را که امکان دسترسی و مونتاژ راحت را دارا است کمپرسور چیلر
هرمتیک گویند.
از انواع نامهای کمپرسور ها می توان بیتزر – کوبلند دی وی ام – فرسکوله –
دورین – ترین – یورک – ساب رو –هی تاچی – دانفوس – سامسونگ – LG- مای کام –
…….. اشاره نمود.
کندانسور چیلر :
کندانسور چیلر بطور کلی به دو دسته کندانسور هوایی چیلر – کندانسور آبی
چیلر تقسیم می شوند .در کندانسور هوایی چیلر با توجه به شکل کندانسور و
براساس کیلو وات مورد نیاز ممکن است کندانسور هوایی چیلر افقی – عمودی –
دبلیو – وی شکل باشد ولی آنچه حائز اهمیت است انتخاب درست کندانسورهوایی
چیلر با تناژ تبرید با شرایط آب و هوایی محیطی و ارتفاع از سطح دریاست .
در کندانسورآبی چیلر به نسبت هزینه اعمال شده نگهداری بیشتر نسبت به
کندانسور هوایی بایستی مبذول داشت با توجه به این که تنها کندانسور آبی
چیلر کفایت سیستم را ندارد نیاز به برج خنک کن و خط انتقال آب گرم کندانسور
آبی چیلر به برج خنک کن توسط پمپ مطرح می گردد از طرفی بعد از چند فصل
کارکرد دستگاه چیلر بایستی بحث رسوب زدایی را نیز بایستی در نظر بگیریم و
هزینه های رسوب زدایی در حالی که در چیلر های کندانسور هوایی هزینه نگهداری
به مراتب ارزانتر از کندانسورهای آبی می باشد .
لوله کشی مسیر گاز سرد :
در لوله کشی مدار چرخش گاز با توجه به تبخیر گاز در اواپراتور چیلر
بایستی توسط لوله از اواپراتور چیلر به کمپرسور توسط لوله کشی جابه جا گردد
در این مسیر معمولا لرزه گیر – مایع گیر و در صورت لزوم و نیاز به کلکتور
نصب می گردد و شیر ساکشن کمپرسور
لوله کشی مسیر گاز داغ چیلر : به فاصله بین کمپرسور چیلر تا کندانسور آبی
یا هوایی چیلر که توسط لوله کشی به هم وصل می گردد را مسیر گاز داغ چیلر می
گویند این مسیر شامل لوله مسی – لرزه گیر- شیر یک طرفه در صورت لزوم –
اویل سپراتور – زانویی شیر دیس شارژ است .
لوله کشی و تجهیزات مدار مایع چیلر : حد فاصله بین کندانسور هوایی یا آبی
تا اواپراتور نیازمند لوله کشی با تجهیزات جانبی می باشد از تجهیزات جانبی
می توان به در صورت نیاز ریسیور – قاب کر درایر و فیلتر درایر – سایت گلاس –
شیربرقی- اکسپنشن والو- شیر دستی – شیر آلات
کنترجات سیستم چیلر شامل های اندلو ریست دار – اویل پریشر – سنسور سیم پیچ داخلی کمپرسور – فلو سوئیچ مدار سرد –
فلو سوئیچ مدار آبگرم برج – ترموستا ت – گیج ها
تابلو برق چیلر :
با توجه به بخش مکانیکی و همراهی سیستم برق و راه اندازی مکانیکی وجود
تاسیسات برقی در دستگاه چیلر اجتناب ناپذیر است در چیلر با توجه کارایی
مورد انتظاراز دستگاه هم سیستم فرمان در تابلو برق تعریف می گردد و هم
سیستم قدرت سیستم برق فرمان می تواند برق ولتاژ پایین ۱۲-۱۶-۲۴ ولت باشد و
یابرق شهری ۲۲۰ولت ولی در قسمت برق قدرت چیلر حتما و حکما با توجه به برق
متعارف موجود ۴۰۰ولت یا به عبارتی ۳۸۰ولت تا ۴۲۰ ولت لازم است از تجهیزات
مورد نیاز در تابلو برق می توان به انواع کنتاکتورها – بی متال ها – حفاظت
موتوری – کلید کاردی – مینیاتوری – رله ها – کنتاکتهای کمکی – تایمر ها و
دیگر تجهیزات برقی
مارک های مورد مصرف در قطعات مکانیکی کنترل :می توان به دانفوس – پن جانسون – مکنومنیا- کستل – پارکر
و در مارک ها برقی : تله مکانیک – اشنایدر – زیمنس – ال جی – هیوندای – امرون – فیندر و غیره
تعمیر و سرویس و نگهداری چیلر :
عموما هر دستگاهی جهت بهره برداری بیشتر و عمر مفید و کمتر شدن هزینه جاری نیاز به سرویس نگهداری و تعمیر دارد.
دستگاه چیلر هم نیاز به تعمیر نگهداری و سرویس دوره ای دارد.
تعمیر وسرویس دوره ای چیلر شامل دوره ای زمستان و تابستان می باشد .
تعمیر معمولا بعد از خرابی یا از کار افتادن یک قطعه با دستگاه حادث می
گرددولی سرویس دستگاه چیلر در دوره بهاره ی تغییر فصل از سرما به گرما شامل
سرویس و تعویض روغن کمپرسور چیلر می باشد – شامل تعویض فیلتر درایر – سرویس
برج خنک کن – سرویس کویل کندانسور هوایی – سرویس پمپ ها و شیر های یکطرفه و
تغییر مسیر ها از زمستانی به تابستانی است راه اندازی چیلر شامل شارژ گاز
چیلر – کنترل و آچار کشی تابلو برق چیلر آچار کشی قسمتهای مختلف-
تعمیر دستگاه چیلر : برای بحث تعمیر چیلر ابتدایی به ایرادات موجود در
سیستم اشاره داشته باشیم در صورت بروز مشکل بیشتر خارج از این مقاله دوستان
می توانند با ایمیل با پشتیبانی۲۴ ساعته شرکت تماس حاصل نموده مشکل را در
میان و مشورت بگیرند .
خرابی در سیکل گاز : کنترل های اند لو عمل می کند در صورت خرابی چیلر به
دلیل عملکرد های اند لو ابتدا در تعمیر چیلر بایستی سراغ گیج ها برویم در
صورت درست بودن فشار و داشتن گاز باید جهت سرویس و تعمیر دستگاه سراغ مسیر
حرکت گاز بریم احتمالا در مسیر گاز گرفتگی وجود دارد .
ابزار آلات مورد نیاز در هنگام سرویس و تعمیرات چیلر عبارتند از انبردست سیم چین گیج دو قلو – جغجغه فرانسه – آمپر متر – فاز متر……
در صورت روشن شدن سیستم و وجود گاز و عدم گرفتگی مسیر گاز برای تعمیرات این
دستگاه چیلر چه باید کرد و در این نوع از دستگاهها بعد از اطمینان از وجود
گاز به گیج ها نگاه کرده در صورت استارت کمپرسور بایستی اختلاف فشار بین
گیج ساکشن و دیس شارژ ایجاد گردد در صورت روشن شدن کمپرسور و عدم اختلاف
فشار گیج های ولو قطعا کمپرسور خراب است .
شما میتوانید جهت ذخیره این مقاله از گزینه Control+S استفاده کنید , یا اینکه از گزینه فایل Save As استفاده نمایید.
منابع : icebanksaz.com
منابع : sardkhanesaz.com
منابع : ویکیپدیا